Op de koffie bij de Thuiszorg Omring en Buurtzorg Stede Broec
We spraken met twee wijkverpleegkundigen van de Omring en Buurtzorg. Wat ons direct opviel was de betrokkenheid en professionaliteit van deze medewerkers. Er wordt goed samengewerkt met de huisartsen en de stichting Welzijn. Men weet goed wat er allemaal te doen is in Stede Broec, de zgn. sociale kaart is goed in beeld. De medewerkers lopen echter tegen veel bureaucratie op waardoor het soms lang kan duren voor de hup die nodig is, ingeschakeld wordt. Dat is voor deze professionals die met eigen ogen zien wat er nodig is, weleens frustrerend.
Wij hebben verschillende oplossingen en ideeën besproken hoe de bureaucratie verminderd kan worden en er sneller geïndiceerd kan worden. Want dat het sneller en efficiënter kan én met de menselijke maat moet, is voor ODS duidelijk. Als er een spoedaanvraag wordt gedaan, kan het niet zo zijn dat het nog twee weken duurt voor er hulp is. Maar ook gewone hulp moet sneller geboden kunnen worden en niet pas na 6 tot 8 weken.
Wij twijfelen niet aan de inzet van de consulenten van de gemeente. Zij zijn echter gebonden aan regels en protocollen die deze papierwinkel en daarmee ook de traagheid van besluitvorming in de hand werken. ODS vindt dat deze protocollen en regels eens goed tegen het licht moeten worden gehouden en dat er zeker op lokaal niveau slimmere en efficiëntere manieren te bedenken zijn om indicaties sneller af te geven. Wij van ODS begrijpen best dat de gemeente goed wil toetsen, maar het belang van de cliënt mag daar niet onder lijden. De gemeente is voor aanvragen beperkt bereikbaar en de beoordeling door de consulenten van de gemeenten laat nog wel eens op zich wachten. Daar kunnen we iets aan doen.
ODS gaat daar werk van maken! Voor snellere zorg en minder bureaucratie springen wij absoluut in de bres!